събота, 3 март 2018 г.

Витамин В12

Витамин В12 – какво знаем и какво не знаем за него?

Темата за витамин В12 не е нова за повечето вегетарианци, вегани или суровоядци. Компаниите за хранителни добавки печелят доста от хората, които в стремежа да си набавят всички необходими витамини, са редовни техни клиенти, но дали това е добра идея?

Недостигът на витамин В12 е много рядко явление и повечето случаи са регистрирани при невегетарианци. Преди години недостигът на този витамин не е бил считан като причина за клетъчна недостатъчност. Причини могат да бъдат: 1) недобрата абсорбция; 2) повишените нужди и 3) повишената загуба на витамин В12.

Първо, известни причини за недостатъчното абсорбиране на витамин В12 са липсата на вътрешен фактор и недостигът на солна киселина в стомаха. Това е автоимунно заболяване в долната трета на стомаха (антрум), което най-често е свързано с консумация на млечни продукти. При отстраняване на стомаха или на долната му трета, също липсва производство на вътрешния фактор. Друга причина за нарушена абсорбция на витамин В12 е отстраняването или заболяването на долната половина на илеума (тънките черва), т.е. там, където се резорбира вит. В12. Следваща причина за неусвояването на вит. В12 е от страна на микроорганизми - гнилостни или вътрешно-чревни паразити, които се конкурират за него.

Второ, повишени нужди от вит. В12 има при:
  • по-висок прием на белтъчини от животински произход - месо, мляко и млечни продукти, яйца;
  • при прекалено повишена двигателна активност, двигателна преумора;
  • при силен стрес

Трето, повишените загуби са свързани с:
  • прием на антибиотици
  • лекарства при захарен диабет
  • прием на лекарствени средства при артериална хипертония
  • прием на други лекарства
  • при продължителна термична обработка на храните, които го съдържат и по-висока температура на обработката

Много хора говорят, че единствените храни, които съдържат витамин В12 са тези от животински произход. Това обаче не е вярно. Никоя храна не съдържа в естествена форма В12 – нито животинската, нито растителната. Витамин В12 е микроб-бактерия, произведена от микроорганизми. Това е единственият витамин, който съдържа малко количество от друг елемент - кобалт, от където идва и научното му име - кобаламин, намиращ се в центъра на молекулната му структура. Хората и всички гръбначни животни се нуждаят от кобалт, макар че той се усвоява само под формата на витамин В12.

Неживотински източници на витамин В 12

В наши дни, модерните технологии позволяват да се направи откритието, че В12 има в онези храни, които са богати на витамин В-комплекс. Такива неживотински източници на витамин В12 са: пшеницата, соята, различните зеленолистни (маруля, спанак, лапад и др.), маслините, плодовете и много други храни (зеле, китайско зеле, броколи, кервиз, праз). Има го в морските водорасли и люцерната, както и в дехимизираната вода като дъждовната, изворната и снежната. Хлорирането на водата унищожава не само вредните бактерии, но и полезните, които синтезират витамин В12. Подобно действие има и сода бикарбонат, която често се използва при готвенето и в пастите за зъби.
Друг източник на витамин В12 са полезните бактерии в устата около зъбите и венците, носоглътката, около сливиците, в гънките в основата на езика и горната част на трахеята. До 0,5 микрограма дневно могат да бъдат получени от този източник. Вероятно той сам може да достави достатъчни количества витамин В12 за много малките изисквания, които имат пълните вегетарианци, особено като се има предвид ниския прием на белтъчини при тях, което намалява нуждата им от този витамин.

Доказано е, също така, че някои бактерии, които могат да образуват колонии в тънките черва на човека са в състояние да синтезират значителни количества от биологично активната форма на витамина. В крайната част на илеума се абсорбира витамин В12. Тъй като бактериите могат да образуват витамин В12 в надкрайния илеум, а вътрешният фактор се намира в илеума, съществува възможност за адекватно абсорбиране на витамина, произведен от тези бактерии в илеума при мнозина здрави индивиди. Въпреки всичко, растителните продукти се считат за еко-храни, които както и да се обработват и третират, си остават най-добрите храни. Например, един домат съдържа 10 000 фитохимикала, които ни предпазват от сърдечно-съдови и други заболявания.

Д-р Джина Шоу НЕ вярва, че липсата на В12 е по-широко разпространена сред веганите и вегетарианците - това може би е просто поредната маркетингова лъжа! В действителност, много от така наречените проучвания, “доказващи дефицит на В12 при веганите“ трябва внимателно да бъдат проверени - голяма част от тях изобщо не доказват, че витаминът липсва при веганите. Всъщност, противно на пропагандата от месната и млечна индустрии, по-вероятно е хората, които консумират месо, да страдат от липса на витамин В12 - това се знае от 1959 г.!

Според “Човешката анатомия и физиология“ на Мариеб, витамин В12 може да бъде разрушен от прекалено алкална или киселинна среда. Това означава, че той не би просъществувал дълго в месото, защото хлороводородната киселина в стомаха по време на храносмилане на месо създава много киселинна среда. Това би обяснило защо хората, консумиращи месо, са изложени на същия риск от липса на витамин В12, както веганите - макар и техният хранителен режим да съдържа витамина. Също така, в месото има антибиотици! Разбира се, много от месоядните унищожават своята чревна флора, като я излагат на гниене, тъй като гниещата бактерия, която се съдържа в месото, подлага тялото на затруднения. От другата страна на уравнението е фактът, че ниското съдържание на В12 не е означава обезателно дефицит на витамина. Само защото той не е в голямо количество в кръвта, не означава, че липсва в цялото тяло. В12 може да се използва от живите клетки (каквито са тези в централната нервна система). Във всеки случай, човек, който приема хранителни добавки, може да има витамин В12 в кръвта си, но това не означава, че се усвоява от тялото, защото синтетичните и неорганични витамини не се асимилират. Привидните ползи от приемането на хранителни добавки завършват с повишен метаболизъм, който да помогне за по-бързото изхвърляне на тези вредни субстанции. Това стимулира тялото и създава илюзията, че здравето се подобрява.

Истината е, че балансът между секрецията на хормони, витамини, ензими, минерали и др., е много фин. Това е нещо, за което учените знаят много малко. Тези вещества не работят сами, а всъщност се нуждаят от други фактори, за да се задействат, както мазнините и др. Ние знаем много малко за живота в клетката. Употребата на хранителни добавки може да наруши този фин баланс и да намали функциите на тялото. Здравето се влошава пропорционално на дисбаланса, който се появява. Таблетките, съдържащи В12, са направени от бактерия, която е ферментирала. Здравото тяло обикновено би изхвърлило ферментирали субстанции. Основният проблем с тези таблетки е, че: 1) те не съдържат стотиците други хранителни вещества, които суровите храни предоставят, и 2) те съдържат изкуствени съставки/замърсители, които са вредни за здравето. Синтетичните витамини и минерали са неорганични и затова са неизползваеми от човешкото тяло. В производството на “хранителните добавки“ трябва да се използват най-вече химически чисти субстанции. Ако учените използваха хранителни вещества, които са получени естествено, таблетките щяха да бъдат твърде големи, за да могат да се преглътнат. Още повече, добавени са химически “транспортьори“, за да може тези продукти да са по вкуса на човек и за да стигнат до определен стандарт. Тези химически преносители, какго всички останали химикали, са отровни за човешкия организъм. Те водят до стимулиране на тялото и до привидно лечение.

Според доктора по философия Джон Потър от Центъра за изследване на рака “Фред Хъчинсън”: “Магията на храната се базира на сложни взаимодействия между дузина различни фитохимикали, които много трудно могат да се съберат в таблетките. Докато за ползите от плодовете и зеленчуците има 190 категорични изследвания, за хранителните добавки има много оскъдни доказателства.“ Витамините, минералите, хормоните и др. не действат поотделно, а симбиотично. Те се групират с други хранителни вещества, за да помогнат за протичането на различни процеси в тялото. Когато тези доста сложни вещества бъдат разрушени, тяхната цялостна ефективност намалява. Но прекалено голямото количество хранителни вещества изцежда нашата жизнена сила, тъй като човешкият (както и нечовешкият) организъм трябва да изхвърли излишъка. Също, под съмнение е дали при дефицит на В12 само витаминът липсва. По-здравословен хранителен режим и условия на живот, както и спазване на пост, биха допринесли за нормално съдържание на В12 в организма. В своята книга “Хранене и атлетично представяне“ д-р Дъглас Греам споделя, че хранителните добавки са доказан непълен и неподходящ начин на доставяне на хранителни вещества, тъй като те не съответстват на естествения баланс. Той казва, че е изчислено, че 90% от всички хранителни вещества са все още неоткрити и пита защо предпочитаме да ги приемаме наведнъж с една таблетка, отколкото като ядем полезна храна. Повечето от хранителните вещества си взаимодействат симбиотично с поне още 8 други и имайки предвид това, шансът да се набавят всички тези вещества накуп е безкрайно малък. Още повече, допълва той: “Никога не са правени опити да се поддържат животно или човек живи чрез диета, състояща се само от хранителни добавки.“

В биолабораториите в Колорадо Дан Рийгър създава една от най-сложните компютърни системи за биологично тестване на почвата. Той казва, че от проведените щателни изследвания се вижда как растенията, отгледани в органична почва, имат значително по- голямо количество витамин В12, който може да се усвои. Казва се още, че В12 се съдържа в дивите плодове, както и в дивите и домашно отгледани растителни храни. Авторът твърди, че месната и млечна храна са беден източник на В12. Изследванията сочат, че хората, които се хранят предимно с месо, се нуждаят повече от витамин В12 сравнено с тези, които не го консумират. Това е така, защото тази диета води до отслабване на храносмилането. Всъщност, суровоядните вегани, които имат по-засилено храносмилане, приемат повече В12 чрез реабсорбация в жлъчката, отколкото от храната.

Дейвид Уолф твърди, че естествените микроби в почвата и бактерията, открита в диворастящата растителна храна и неизмитите градински растения, са напълно достатъчни, за да задоволят нуждите от В12. Необходимо е естествените микроби в почвата да се размножат в хранителния тракт без да ферментират и да се разлагат. Друг аргумент, който си заслужава да бъде разгледан, е че препоръчителният дневен прием е изчислен въз основа на сготвената храна (месо и зеленчуци), приета от пушещ и пиещ човек. Тези изследвания не ни казват нищо за здравословните нужди на вегетарианците. Много е трудно точно да се установят индивидуалните нужди на човек от витамини и хранителни вещества, затова и претоварването с прекалено много от тях само утежнява излишно организма. Фактори като метаболитното ниво, стресът и др. могат да определят различните ни и често променящи се нужди. Д-р Виктор Хърбърт докладва в Американския журнал за клинично хранене (1998, том 48), че само 1 микрограм от витамин В12 е необходим на ден.




Няма коментари:

Публикуване на коментар